De trending topics
op Twitter vertellen wat er belangrijk is: what is hot en what is
cool. Politiek Den Haag heeft ook Twitter ontdekt; politici en
journalisten Twitteren erop los. De topics laten zien waar het in Den
Haag omgaat. Tweets zijn vaak niet meer dan snelle losse berichtjes
en de inhoud valt vaak tegen. Echter, het netwerk van Twitter
contacten zou iets kunnen zeggen over 'wie er toe doet'.
Sociale
netwerk analyse is een manier om belangrijke
structurele posities in een netwerk te achterhalen. Bijvoorbeeld: wie
zijn bijvoorbeeld belangrijke bronnen, wie zijn verbindende schakels
in het netwerk. De techniek helpt daarbij. Met NodeXL,
een template voor Excel, is het mogelijk de data van het
Twitternetwerk te halen en te analyseren.
Illustration 1:
Gedeelte van het ego-netwerk van Kustaw Bessems van de Pers. Hij is
een van de meest actieve schrijvende journalisten op dit Twitter
netwerk. Uit de illustratie blijkt dat hij nauwe banden onderhoudt
met belangrijke bronnen(Wester), nieuwszoekers(Fresen) en
netwerkers(Samsom). Deze contacten geven hem een strategische
journalistieke positie in het het Twitter netwerk.
Early Adopters
Om het eens uit te
proberen - een pilot- selecteerde ik in oktober 2010, 150
politici(100) en journalisten(50) die volgens verschillende
lijsten
het meest actief zijn op Twitter. Interessant is vooral of ze elkaar
volgen op Twitter. Dat blijkt mee te vallen. Deze 150 personen hebben
onderling zo'n 5000 relaties, dat is 22% van alle mogelijke relaties.
Een heel hecht netwerk is het dus niet, maar de onderlinge afstanden
zijn kort. Gemiddeld kan je iedereen bereiken via één
tussenpersoon.
Als we de gemiddelde
aantallen Tweets nemen als indicatie voor de belangstelling voor
Twitter, dan blijkt dat de 'post moderne' politieke partijen als
GroenLinks en D'66 tot de 'early adopters' behoren. De
PvdA en de SP behoren daar zeker niet bij. Gemiddeld
versturen ze veel minder Tweets. Een zelfde soort verschil zie je
tussen de kranten en audio visuele media. Radio en TV hebben meer op
met Twitter. Opmerkelijk is dat de grootste krant van Nederland, De
Telegraaf, maar ook een belangrijke politieke krant als de NRC,
op Twitter nauwelijks een rol spelen.
Bronnen
In dit netwerk van
de 150, zijn contacten op te splitsen in twee groepen. Inkomende
contacten (In-Degree), dat zijn de 'followers' van een
bepaalde persoon. En de uitgaande contacten (Out-Degree), dat
zijn de 'followees', de personen die gevolgd worden. De
inkomende contacten zou je kunnen interpreteren als populariteit en
daar mee een indicatie voor het belang als bron van nieuws.
Out-Degree daarentegen is een maat voor het zoeken naar nieuws. Je
zou verwachten dat politici vooral hoog scoren als bron en
journalisten vooral op het zoeken naar nieuws. Dat klopt
gedeeltelijk. Halsema, Verhagen en Pechtold scoren hoog op In-Degree,
maar de aanvoerder is Frits Wester. Andere journalisten spelen
in de top tien score nauwelijks een rol. Out-Degree levert een nieuw
beeld op; het gaat om andere personen. Bovenaan staan journalisten:
Vincent Rietbergen, gevolgd door bijvoorbeeld Ron Fresen.
Politici, als Jaap Jansen(CDA) en Han ten Broeke(VVD) zijn ook
belangrijke verzamelaars van nieuws.
Wilders
De positie van Geert
Wilders(PVV) is bijzonder. Hij heeft veel volgers, maar hij volgt
zelf niemand. Dit betekent dat Twitter voor hem het medium is om
direct zijn politieke opvattingen te verspreiden.
Het algoritme van
Google is eigenlijk ook een maat uit de netwerk analyse. Een Google
search is een antwoord op de vraag: Welke website of pagina heeft de
meeste autoriteit en staat dus het meest centraal in het netwerk?
Toepassing van Google ranking op het netwerk van de 150 laat zien dat
Diederik Samsom(PvdA) een belangrijke rol speelt als netwerker
en verbindende schakel.
Elite
Eigenlijk vind ik de
vraag of er zoiets bestaat als een 'elite', een soort politiek
publicitair complex van politici en journalisten, het meest
interessant. Volgens de theorie is een elite een groep waar alle
mogelijke relaties zijn gerealiseerd. Gelet op de lage dichtheid(22%)
is het bestaan van zo'n elite dus niet waarschijnlijk. Echter we
kunnen wel verschillende groepen onderscheiden in het netwerk. De
dichtheid stijgt in deze groepen tot boven de 30%.
De grootste groep
van 51 personen, bestaat uit politici van de PvdA en GroenLinks, en
uit journalisten van de NOS. Je zou bijna denken dat de publieke
omroep toch wat links georiënteerd is. Wester is lid van een
bijzonder groep van 18 personen, die bestaat uit politici van de SP
en PVV.
De verzuiling is wel
ten einde, maar het is opmerkelijk dat de relaties tussen EO( Knevel
en Van den Brink) en politici van de CU(Rouvoet) wel heel nauw zijn.
Is deze uitkomst
verrassend? Eigenlijk vind ik van niet. De Twitter relaties vormen
een afspiegeling van de politieke verhoudingen in Den Haag (de
coalitie) en de aandacht die de media geven aan de politici. Kortom:
Twitter is de koortsthermometer van Den Haag. Het is ook een
momentopname. Het twitteren gaat immers gewoon door, soms verdwijnen
politici (Halsema, Rouvoet) van het toneel. Aardig is dat de analyse
laat zien wie je als bron moet volgen, of wie je een tweet moet
sturen om een zo groot mogelijk bereik te krijgen.
Tenslotte blijkt dat
een netwerkanalyse van sociale media niet alleen is voor behouden aan
de wetenschap. Ook op redacties zou het gebruik van NodeXL tot nieuws
kunnen opleveren.
Op het VVOJ congres
van 18-19 november te Eindhoven verzorgt Peter Verweij een korte
hands-on training met NodeXL.
peter@d3-media.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.