Datajournalistiek
is een combinatie van verhalende journalistiek en verifiërende
wetenschap. Phillip Meijer omschreef het in de Hedy
Lamarr Lecture alsvolgt: “..in the second
half of the 20th century, (when) journalists began experimenting with
two new ways of making the quest for truth more manageable. Precision
journalism borrowed the tools of science. Narrative journalism was
based on art. In their early stages, these two approaches seemed to
be in conflict. My argument today is that, in the 21st century, we
should consider the possibility that we need both”. Heel mooi,
maar deze combinatie heeft flink wat problemen. Zonder nuance en kort
door de bocht: journalisten zijn slecht in rekenen en wetenschappers
schrijven nogal saai. Hoe breng je dat samen? Henk van Ess en
Hille van der Kaa, doen in het Handboek Datajournalistiek
een geslaagde poging.
Gepubliceerd op De Nieuwe Reporter en Persinnovatie
Gepubliceerd op De Nieuwe Reporter en Persinnovatie
Verhaal
Datajournalistiek
is en blijft journalistiek. Het gaat om het verhaal. De cijfers,
tabellen en grafieken zijn het resultaat van een lange speurtocht.
Misschien is het wel nieuws. Maar je gooit niet een stapel cijfers in
de krant. Prachtig is natuurlijk het voorbeeld van The
Guardian: de analyse van de relatie tussen
armoede en de onlusten in London verleden jaar. Verhalende
journalistiek gaat hand in hand met aan data getoetste uitspraken.
Onmogelijk is het dus het niet, maar om zo hoog te komen is een hele
klim. Van Ess en Van der Kaa doen dat stap voor stap; Eerst het
vinden van de data in databases of op het web. Daarna de verwerking
en analyse in een spreadsheet en de vizialisering daarvan in
grafieken en kaarten. Tenslotte het verhaal en de twijfel; want zit
het echt wel zo?
De
praktijk leert nog iets anders. Na een lange WOB procedure beschikt
een redactie over een prachtig Excel sheet met wapenvergunningen. Wat
blijkt daar nu uit? Geen idee, want dat hangt af van je wilt weten!
Anders gezegd: alle datajournalistiek begint met een idee, vraag of
een hypothese: wat wil je weten? Alleen vanuit dat perspectief zeggen
data iets. En bovendien, hoe wordt het gemeten? Dit essentiele
onderdeel blijft wat onderbelicht en had een apart hoofdstuk waard
geweest, in plaats van de tips op het eind van het boek.
Zoektrucs
Welke
data kun je vinden? Al lezend zie je bijna hoe Henk van Ess de
doos zoektrucks opentrekt en het resultaat van de ene na de andere
zoekopdracht op het scherm tovert. Soms zitten data niet in een mooi
bestand of formulier, maar staan op web, op verschillende pagina's.
Scrapen dus. De paragraaf over Outwit Hub is wat summier en de
verwijzing brengt me bij een artikel van het Poynter Institute over
scraping, met uiteindelijk de raad: lees de handleiding.
De
moeder van alle datajournalistiek is een spreadsheet, meestal Excel.
Dat is lastig als je alleen een tekstverwerker gewend bent. De instap
bij dit hoofdstuk is hoog; we beginnen gelijk met het opschonen van
de data in Excel om daarna direct door te gaan met draaitabellen.
Alles aan de hand van data die op website van het boek te vinden
zijn. Dat werkt prima maar je moet de basics wel onder de knie
hebben.
Wanneer
we ons door de cijferbrei van Excel hebben heen geworsteld, dan kan
de journalistieke pret beginnen. Het presenteren van de data en het
vertellen van het verhaal via vizualisaties. ManyEyes, Tableau en
Fusion Tables passeren de revue. Maar probeer zelf eens een kaart te
maken met Fusion Tables dmv van geo-coding van je data; precies het
aantal fouten is nogal groot. Wat is eigenlijk de waarde van Fusion
Tables?
Rokende
Pistolen
Aan
het eind van het boek volgt de analyse van data en discussie over de
juistheid. Dit onderdeel met veel tips is nuttig en bovendien leuk om
te lezen. Maar het is ook een beetje een allegaartje: van schijn
verbanden tussen variabelen(elaboratie), gemiddelde en modus,
causaliteit(post hoc, proper hoc) tot betrouwbaarheid van
steekproeven(overigens kon ik in het hele boek niets vinden over
enquetes). Of zomaar een verbazingwekkende uitspraak:“ Met
uitschieters is vaak iets bijzonders aan de hand...wetenschappers
proberen dat meestal weg te moffelen,....journalisten zijn er dol
op....” (p.178). Oh ja?
Het
Handboek Datajournalistiek wordt zo een soort hinkstapsprong naar
allerlei onderwerpen uit de methodologie en statistiek. Al die tips
zijn best nuttig, maar het verband ontbreekt. Wanneer de
journalistiek gebruik wil maken van het gereedschap van de
wetenschapper, dan is enig begrip van de systematiek van het
onderzoek van belang, en dat is meer dan nuttige tips.
Handboek
datajournalistiek
Henk
van Ess en Hille van der Kaa
Boom
Lemma uitgevers Den Haag 2012
ISBN
978-90-5931-885-4
220
p. Euro 32,50
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.