vrijdag 20 november 2020

Adverteren in the politiek

 Sociale media hebben de politieke discurs fundamenteel veranderd. Het klassieke communicatiemodel met de journalistiek in het midden als gate keeper heeft plaats gemaakt voor direct communicatie tussen politicus en burger. Twitter en Facebook zijn de twee belangrijkste  sociale media en hebben beide een belangrijke politieke invloed. Via Twitter is bijvoorbeeld te beschrijven hoeveel invloed een twitterende policus heeft aan de hand van het aantal followers/friends. De inhoud van de tweets zegt iets over de standpunten. Eerder heb ik aandacht geschonken aan de tweets van Baudet en Wilders. Facebook pagina's en de volgers geven ook een indruk van de aanhang en standpunten van een partij.

Politieke advertenties op sociale media is een nieuw en groeiend fenomeen. Onlangs publiceerde NRC Handelsblad een insteressante analyse over campagne voeren op Facebook door Trump and Biden. Het artikel is gebaseerd op een analyse van data uit de advertentiedatabase van Facebook. In deze database is het mogelijk te zoeken op: 'issues, elections and politics' per land. Voor Nederland vinden we deze data base bijvoorbeeld voor de VVD gegevens over het totale bedrag dat aan advertenties is uitgegeven. Ook blijkt dat FVD veel geld investeert in dit soort advertenties en de PVV bijna niets.

De verkiezingen zijn pas volgend jaar, maar dit is toch een interessante database om verder te onderzoeken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.